The 15-Minute City: Lockdown Daydreaming or a Model for Sustainable Urban Living?

A világjárványra adott válaszlépésekben a városok voltak a frontvonalban, hiszen a COVID-19 megbetegedések 90%-át urbánus területeken észlelték. A nagyvárosi területek a küszöbön álló környezeti katasztrófa előídézésben is élen járnak, tekintve, hogy a globális szén-dioxid-kibocsátás közel 70%-áért és az erőforrás-felhasználás több mint 60%-áért felelősek.  Az említett kettős fenyegetéssel, valamint a polgárok és a hatóságok közötti interakciót forradalmasító,

Challenges and changes: future opportunities of urban development in the Visegrad countries

In the Visegrad countries, dynamic urbanization of the central regions and shrinking of the peripheral areas can be seen in parallel, which challenges to urban development experts, policy makers, investors and the inhabitants. In the coming years main questions of urban development are the impacts of the COVID-19 pandemic, changes in the regulations of urban development, the challenges of climate crisis/protection, Industry4.0 and the circular economy, and the increasing role of functional urban areas.

Böszörményi út Kereskedelemfejlesztési Program utcahasználati kutatás

A Kereskedelemfejlesztő Program a XII. kerület Böszörményi út Királyhágó tér és Kiss János altábornagy utca közötti szakaszán a közterületek átfogó megújítását tervezi. Ahhoz, hogy a jelzett útszakasz a teljes kerület egy főutcájaként működhessen, a műszaki-környezetalakítási beruházások mellett olyan tervezett, szervezett folyamat beindítására is szükség van, amelyik a szomszédos üzlethálózat megújításával biztosítja a lakossági igényekkel minél inkább összhangban lévő teljes regenerációs folyamatot a Böszörményi úton. Ennek első lépéseként az utcahasználat került felmérésre.

Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia – A budapesti közlekedés nagy reformja

„Talán nem túlzás azt állítani, hogy Budapest és agglomerációja egy közlekedési csapda” – kezdte előadását Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a Portfolio 2020 február 4-i konferenciáján, melyen a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát mutatta be Vitézy Dáviddal a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójával, valamint Dr. Homolya Róberttel, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójával.

A Nagykörút és a Boráros tér megújítása

A Magyar Urbanisztikai Tudásközpont jó ideje törekszik arra, hogy gyakornokai számára olyan kurzusokat biztosítson, mely egyaránt jó a városnak és tanulságos a résztvevőknek. Emellett a Nagykörút fejlesztésének a gondolata is több ízben témája volt szakmai egyeztetéseknek és hallgatói ötletpályázatoknak. Ez a két törekvés öltött testet nyár elején amikor a MUTK hat, a Debreceni Egyetem településmérnöki szakán tanuló brazil hallgatót látott vendégül egy négyhetes szakmai gyakorlat keretén belül. A munka eredményeképp a hallgatók 2020. augusztus 6-án prezentálták terveiket a budapesti Nagykörút, valamint a Boráros tér megújítására. A gyakornoki program a DE és a MUT ősszel megkötött együttműködési szerződés keretén belül valósult meg.

Olcsó helyek, hátizsákos turisták és airbnb – A Nagykörút újrapozícionálásáról egyeztettünk az önkormányzatokkal

A budapesti Nagykörút ma egyfajta urbanisztikai „állatorvosi ló”: aki végigsétál ezen a Margit hídtól a Petőfi hídig tartó 4141 méteren, szemrevételezheti szinte az összes, Budapestre jellemző városszervezési-tervezési problémát. A XIX. század nagy városfejlesztési projektje hosszú évtizedek óta – de a rendszerváltás óta mindenképpen – halvány árnyéka egykori önmagának, és mivel a főváros egyik legfontosabb ütőeréről van szó, állapota, jövője jóformán minden városlakót érint.

Városkommunikációs mesterkurzust szervez az MUTK Pestszentlőrincen! Jelentkezz Te is!

Mi ez? A Magyar Urbanisztikai Tudásközpont 2018 őszén városkommunikációs mesterkurzust (VKM) szervez Pestszentlőrinc-Pestszentimre (XVIII. kerület) központjára vonatkozóan. A mesterkurzus témája a városrész szívének számító Kossuth tér és az Üllői út csatlakozó, Thököly út és Szarvas csárda közötti szakasza. A VKM-en különböző tudományágakat képviselő hallgatók vesznek részt, akik a kéthetes kurzus végére integrált – azaz városfejlesztési, beruházási és marketingkommunikációs teendőket egyaránt tartalmazó – tanulmánytervet készítenek.

Egyetemistákkal Wachau nyomában: lezárult a DANUrB tavaszi szakasza

Az északi oldalon Visegrád, Dömös, Pilismarót, Helemba, Ipolynádasd, Szob, Zebegény, Nagymaros, Verőce, Kisoroszi, Dunabogdány. Délen pedig: Szigetszentmárton, Szigetújfalu, Ráckeve, Szigetbecse, Makád, Lórév. Ezekben a településekben közös, hogy a Duna partján fekszenek, és mind érintettek a DANUrB elnevezésű nemzetközi projektben (vezető partner: BME Urbanisztikai Tanszék), amelynek az a célja, hogy fenntartható településmodelleket kínáljon a Duna mentén lévő falvaknak, városoknak. A munka elkezdődött, és halad a fő cél, vagyis a Duna Kulturális Promenád létrehozása felé. Ez turisztikai márkává egyesíti a Duna-menti településeket, olyan tematikus utakat és fejlesztési lehetőségeket kínálva, amelyek növelhetik a látogatók számát, és meghosszabbítják a régióban töltött idejüket.

DANUrB partner-találkozó és workshop, Pozsony, 2018. március 1-3.

Az Európai Unió által társfinanszírozott DANUrB projekt maga mögött tudja megvalósításának első évét. A résztvevő partnerek ezért ismét találkoztak, hogy számot adjanak a projekt eddigi menetéről, áttekintsék az elért eredményeket és meghatározzák a hátralevő feladatokat. A workshoppal egybekötött partner-találkozóra március 1-3. között került sor Pozsonyban, a házigazda Szlovák Műszaki Egyetem Építészeti Karának szervezésében.

A szerethető Nagykörúthoz szervezőerő kell – beszámoló a Továbbgondolt Nagykörútról

Folyamatosan napirenden van, megannyi civil szervezet, alulról jövő kezdeményezés foglalkozik vele, és időről időre a városvezetés is a kezébe veszi az ügyet, hátha történik valamilyen előrelépés – nem véletlenül: a Nagykörútnak, fővárosunk egyik legemblematikusabb ütőerének minden adottsága megvan ahhoz, hogy kedvenc közterületként funkcionálhasson, mindazonáltal ma senkinek sem jut róla más eszébe, mint a vizezett ászokos kocsmák, a gyroszosok, vagy az olcsó kínai illatszeresek.